Har du en dator? Bra. Hur gammal är den? Vad använder du den till? Om ditt svar är något eller allt av detta
- Läsa och svara på e-post
- Göra bankärenden
- Titta på youtube
- Titta på någon streaming-tjänst, t ex svtplay eller Netflix
- Titta på någon film
- Titta på dina bilder
- Skapa något annat än en video
Ja då är sannolikheten stor att du klarar dig med en dator som är upp till 10-15 år gammal. Det finns egentligen bara två, tre, bra anledningar till att ha något nyare:
- Du spelar spel på din dator från de senaste 5 åren
- Du skapar videor som du lägger ut på youtube, tik-tok eller någon annan social media-tjänst
- Du redigerar bilder från en high-end kamera som tar bilder i RAW-format
Men om den korta listan inte gäller dig, så kanske du undrar varför ”alla” säger att du måste skaffa en ny dator var 5:e år eller så. Det har med något att göra som på svenska skulle kunna kallas ”planerat åldrande” eller på engelska ”planned obsolescence”. Som du vet tjänar ingen några pengar på att du låter bli att byta ut din dator, som fortfarande fungerar bra, mot en ny. Därför försöker branschen hela tiden hitta på nya saker som skall locka till köp. Nu senast (2025-2026) är det AI. ”Om du köper den här nya, fina datorn, kan du köra AI lokalt och slipper att koppla upp dig mot molnet när du kör AI”. Så kan det låta. Men är det sant? Nja, i vissa fall kanske, men än är vi inte där när en vanlig konsument-laptop kan ersätta de stora datorcenter som kör AI i molnet. Men för att slippa ta till moroten, så hittade Microsoft på något genialt (tyckte de säkert själva) för några år sedan när de introducerade Windows 11. ”Vi använder piskan istället för en morot!” Så man sade ungefär så här: För att kunna köra det nya, fina, Windows 11, måste din dator ha en modul som kallas TPM 2.0 (Trusted Platform Module 2.0). Den behövs för att vi skall kunna göra Windows 11 så säkert som du vill att det skall vara. Och förresten behöver du ha en processor (CPU) av den senaste eller näst senaste generationen för att få en bra upplevelse. Och tro inte att du skall kunna fortsätta att köra Windows 10 istället, för vi tar bort supporten för det om ett par år. ”Om ett par år” har nu inträffat, och det finns inte längre någon support för Windows 10, såvida du inte är företagskund och betalar en massa extra support-pengar för att få behålla Windows 10.
Vad händer om du fortsätter att köra Windows 10 på din gamla, fullt fungerande, dator ändå? Du utsätter den för risk. Risk att få virus, risk att bli kidnappad och utsatt för s k ”ransom ware”. Det gör du även med en Windows 11 dator, men risken ökar dag för dag med en dator som kör Windows 10. Så du måste alltså byta dator? Nej! Du behöver inte alls byta dator om du tycker att den du har duger till det du gör. Men du måste byta operativsystem från Windows 10 till något annat! Detta för att du skall fortsätta att få säkerhetsuppdateringar. Så vad är då detta ”något annat”? Linux förstås. Jag skriver just nu denna långa text på en dator som är 9 år gammal. Jag hade också kunnat skriva den på en dator som är mer än 15 år gammal. Inga problem med Linux. Och det fina i kråksången är att Linux är gratis och får säkerhetsuppdateringar hela tiden, fastän din dator är gammal. Så sluta att köpa nya datorer bara för att Windows slutar att fungera eller blir långsamt. Installera Linux istället. Är det svårt? Nej inte alls! Och det finns hur mycket hjälp som helst att få på nätet, eller av mig!
Men mina program då? Går de att köra på Linux? Tja, det beror som vanligt på. Många program finns både för Windows, MacOS och Linux. Men inte alla. Men för nästan varje program som finns för Windows, finns en motsvarighet för Linux. Ta Microsoft Office (Office 365) till exempel. Det finns massor av office-program för Linux. Många av dem är dessutom gratis. Det mest kända heter LibreOffice. Och ja, det läser och skriver samma filformat som Microsofts Office-paket, även om kompatibiliteten inte är 100% utan kanske 99%. Vill man ha 100% kompatibilitet kan man köra OnlyOffice (gratis) eller WPS Office (betal-program). Det stora undantaget till regeln att det finns bra ersättningsprogram till allt som finns i Windows-världen stavas ”Adobe”. Adobe Creative Suite som innehåller program som Photoshop, Lightroom, InDesign och AfterEffects kan inte köras i Linux. Ett bra skäl att överge Adobe. Det andra är förstås att Adobe inte längre erbjuder dig att köpa ett program, utan bara att prenumera på deras mjukvara. Och den prenumerantionen är inte billig! Så vad gör man om man är beroende av ett progam som Photoshop till exempel? Tja, det finns många andra bra program, som går att köra under Linux, och som gör samma sak som Photoshop, och det gäller för de andra programmen i Adobe Creative Suite också. Googla bara på ”Linux replacement for Adobe <ditt favoritprogram här>” för att se förslag.
Själv tog jag steget från Microsoft Windows till Linux för ett par månader sedan. Och det var inget lättvindigt beslut. Jag har trots allt kört Windows de senaste 10 åren eller så (innan dess var det Mac OS X) och mitt kanske viktigaste program var Adobe Lightroom för redigering av bilder i RAW-format. Men Microsofts ”enshittification” (slå upp det) av WIndows där operativsystemet verkar vara till för Microsoft, snarare än för mig, plus den dyra prenumerationen till Adobe gjorde att jag fick nog och vågade att prova. Så nu kör jag Debian Linux med KDE miljön på min nyaste laptop (en Asus Vivobook), och jag kör som sagt Linux även på den här 9 år gamla laptopen som jag skriver på nu (en HP EliteBook 820 G4). Här har jag valt MX Linux som är oerhört kompetent och kör jättebra på litet äldre hårdvara. För det är ju grejen med Linux – det finns alltid en variant som passar just dig bäst. (För de flesta som vill gå över från Windows till Linux rekommenderar jag Linux Mint för att det är snyggt och bara fungerar).
Men Adobe Lightroom då? Ja, jag vore oärlig om jag säger att jag inte saknar det litet. Det är ett utmärkt program, men jag tycker inte att det är värt 220 kr i månaden. Så nu kör jag RapidRAW, ett program som gör kanske 85% av vad Lightroom gör, kostar noll (är gratis) och har utvecklats av EN kille på ungefär ett års tid. Och det blir bättre och bättre för varje ny utgåva som kommer ca en gång i månaden!