Några skillnader mellan USA och Sverige

Har just varit och shoppat på Fry’s Electronics. Häftigt ställe med hylla upp och ner med elektroniska prylar. Allt från moderkort till TV-apparater samlat på ett ställe. Men ack så’n oordning, och oj vilken okunnig personal! Det är gott om personal, men de är underbetalda människor som i princip inte kan något alls. Speciellt inte de som står i kassan. De kan inte ens engelska (mer än på en väldigt basal nivå). Vore det inte bättre att anställa hälften så många, men med högre kvalifikationer och betala dem bättre? Om du tycker att personalen på Siba eller El-Giganten är okunnig så tänk om! De är väldigt duktiga jämfört med personalen här…
EN stor fördel finns det förstås här. Priserna. Jag köpte t ex en GPS för strax över 1000 kronor. Hemma i Svedala kostar den 2000…

Vidare har jag haft anledning att fundera över systemet med tips. Igår var vi på en restaurant och åt en hygglig middag. Men tro inte att det är priset på menyn som gäller. Först tillkommer försäljningsskatt (motsvarigheten till moms) på sisådär 8%, och sedan skall servitören ha sin bit. Obs detta är inte förhandlingsbart. Han/hon SKALL ha 15%! Vi hade en lång diskussion igår eftersom några av oss behövde betala med kreditkort och vi andra betalade kontant och notan var inte uppdelad. Det blev svårt för servitören. Men han var VÄLDIGT noga med att se till att han fick ut sina 15% genom att be de av oss som använde kreditkort att dela upp beloppet på en betal-del och en tips-del. Vore det inte bättre att ge honom bättre betalt istället?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.