Besviken på reklam

Har du någon gång blivit glad för att du sett en annons, eller fått ett reklamerbjudande i brevlådan som handlar om en produkt som verkar vara precis rätt för dig? För att i nästa stund inse att den där produkten är inte tillgänglig för just dig? Så är det för mig, och har varit ett par gånger den senaste tiden.

Nu senast har det handlat om ett bredbandserbjudande från Bostream.
Det damp ner inte mindre än två reklamerbjudande i brevlådan med text i stil med ”Nu finns Sveriges snabbaste bredband i Linköping!”
Underbart, tänkte jag. Äntligen kan jag få mer än det ”kvartsband” jag har idag (dvs 1/2 Mb/s). Även om jag inte kan få de 26 Mb/s som Bostream basunerar ut, så borde jag i alla fall kunna få uppemot 8Mb/s. Och en fast IP-adress istället för den dynamiska jag har idag. Till ett pris som är marginellt högre än det jag betalar till Spray idag.
På stans alla annonspelare finns affischer från Bostream om dels ”Sveriges snabbaste bredband nu i Linköping” och dels ”Sveriges billigaste bredband nu i Linköping”. En jätte-satsning alltså.

Så jag ger mig in på webben för att beställa. Där har Bostream en ”se om du kan få bredband från oss” test-formulär, där man antingen kan mata in sitt telefonnummer, eller sitt postnummer. Jag provar båda. I ena fallet får jag beskedet ”Visst, du kan få bredband från oss”, i andra fallet ”Tyvärr, du kan inte få bredband från oss”, så jag skriver till deras kundtjänst för att få veta vilket som gäller. Svaret går ungefär så här:

Tyvärr, din telestation är inte utbyggd för bredband från oss. Det finns inga planer på att göra det heller.
Så jag frågar – ”Men ni skickade ju direktadresserad reklam till mig?”. Svaret lyder ”Vi skickade reklam till alla som bor i Linköping, oavsett om de kan få bredband från oss eller inte”. Hur smart är det? Hur mycket pengar i porto har Bostream lagt ut i onödan? Så vilka telefonstationer har man då byggt ut? Jo, det visar sig att endast TVÅ av Linköpings telefonstationer är förberedda: Den i centrala Linköping, och den i Ekholmen. Jag vet inte, men jag skulle tro att de kanske i bästa fall täcker 50% av Linköpings invånare. 50% kampanjpengar i sjön, och många missnöjda, potentiella nya kunder.

Kollar vidare på Universal telecom, Bredbandsbolaget m fl, och upptäcker att även de har planer på etablering i Linköping. Om man bor i centrum vill säga. Hur smarta är dessa bolag egentligen? Varför tar inte åtminstone ett av dem och etablerar sig där inte de andra finns? Det är ju öppet mål, för fasen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.